Drukkerij Koninklijke Joh. Enschedé komt voor 95 procent in handen van investeerder Nimbus.
Dat maakte het bedrijf, dat vooral bekend is als drukker van bankbiljetten en postzegels, donderdag bekend. De huidige aandeelhouder, de familie Enschedé, behoudt de overige 5 procent van de aandelen.
De betrokken partijen hebben een voorlopige overeenkomst gesloten. Financiële details daarover zijn niet bekendgemaakt.
Directeur Freek Busweiler van Joh. Enschedé zei tegen het ANP dat door de deal het voortbestaan van het bedrijf zo goed als verzekerd is. Hij erkende dat de drukker in acute financiële problemen verkeerde. Het moest zijn schuld bij huisbankier ING herfinancieren, vlak nadat een grote opdracht van de Duitse Bundesbank was uitgesteld.
Het ministerie van Economische Zaken liet weten dat minister Henk Kamp een garantiestelling beschikbaar heeft gesteld. Dat doet het ministerie “regelmatig zodat bedrijven alsnog een lening bij een bank kunnen krijgen”.
Dankzij deze garantstelling van de zogenaamde GO-regeling kon een lening worden gegeven waarmee het bedrijf verder kan. De overheid staat garant voor 50 procent van de door een bankier te verstrekken lening. Ondernemers moeten de lening binnen maximaal 8 jaar weer aflossen.
Joh. Enschedé had vorig jaar een omzet van 55 miljoen euro. Het ruim 3 eeuwen oude bedrijf legt zich sinds de recente verkoop van zijn drukkerij in Amsterdam toe op het drukken van waardepapieren. Zelf stelt het dat het op dat terrein een internationaal sterke positie heeft opgebouwd.
Nimbus, dat zichzelf profileert als investeerder in bedrijven waar een koersverandering nodig is, wil die positie verder uitbouwen. "Wij zijn blij met de sterke reputatie die Koninklijke Joh. Enschedé in haar 310-jarige historie heeft weten op te bouwen en wij zien goede mogelijkheden om in samenwerking met de familie de onderneming succesvol verder te ontwikkelen'', aldus de investeerder.
De drukker gaat zich voor wat betreft de productie van papiergeld toeleggen op eurobiljetten en wil zijn afhankelijkheid van opdrachtgevers buiten de eurozone beperken. Voor postzegels zit de groei volgens de onderneming juist in het Verre Oosten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl